- پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
- ۹:۰۰ ق٫ظ
- بدون نظر
- کدخبر:10997
- حوزه: انواع پارچه
چرا شلوار جین ژاپن تا این حد منحصر به فرد است؟
پوشیدنیهای دنیم (نوعی پارچه کتان ضخیم و جین) محبوبترین نوع پوشاک است و صرف نظر از سن، سبک و گرایش هر کسی دست کم یک شلوار جین دارد.
از تمام جینهایی که در سراسر جهان تولید میشوند، جینهای تولید کشور ژاپن خاص بوده و طرفداران زیادی دارد. برای بسیاری از عاشقان و متخصصان جین، جین ژاپنی نسبت به همتایان آمریکایی، ترکیهای وایتالیایی برتر است.
پوشانیک_ در گذشته جین ژاپن شهرتی به سزا داشته و امروزه نیزاین شهرت بیشتر شده است. طراحی عالی، مهارت، و ساخت ویژه،این شلوار جین را به یک لباس بسیار منحصر به فرد تبدیل کرده است. اکثر جینها در حال حاضر با استفاده از رنگهای ترکیبی ساخته میشوند، برخلاف جینهایی که با استفاده از رنگهای طبیعی تولید میشوند، و ازاین رو تولید انبوه داشته و به قیمت ارزان فروخته میشوند.
اگرچهاین کتان یا جین در ابتدا از آمریکا آمده بود، اما تنها کمی بعد از جنگ جهانی دوم بود که ژاپن شروع به تولید جین کرد. برای برآورده کردن تقاضای رو به افزایش برایاین دسته از پوشاک، آمریکایی ها به ماشینهای بافندگی پروژکتایل ( پرتابی ) خود نقل مکان کردند و موقعیت قدیمی خود را به ژاپن فروختند.این حرکت، تولید پارچه جین یا کتان را در ژاپن با استفاده از میراث غنی منسوجات و تخصص خود در استفاده از ماشینهای قدیمی آغاز کرد.
ویژگی متمایز جین ژاپنی ” لبه پشتی ” است.این نوع پارچه کتان، برخلاف شلوار جین معمولی که دارای لبههای برشی و زبر است، با روکش بسیار زیادی به کار میرود. به جای بافندگی در کارگاه مدرن، تولید کنندگان جین و کتان ژاپنی به بافندگی با دستگاه قدیمی و سنتی اعتقاد دارند. هزینه تولید جلیقه لبه دار (حاشیه دار) بالاتر است چون فرآیند بافندگی نیازمند مهارت و فعالیت بیشتر است.
این فرآیند، نقایص و تنوع و تغییراتی را برخلاف دقت و کارایی ارائه شده توسط ماشینهای بافندگی خودکار، به جین میدهد. هواداران جین ترجیح میدهند که یک شلوار جین با تغییرات جدی تر و متفاوت تر داشته باشند. بافتاین کتان نرم نیست و زبر و پرز دار است.
ماهیت واقعی محصول کتان یا جین ژاپنی در رنگ کردناین شلوار جین شگفت انگیز، نهفته است. ژاپناین کشور جزیرهای در تولید کی مونوهای (kimonos) زیبا مشهور میباشد. به طور مشابه، روند رنگرزی که برایاین پارچه بکار میرود، با استفاده از روشهای مختلف و خاصایجاد میشود.
پیدا کردن یک رنگ مشابه در یک برند دیگر میتواند بسیار دشوار باشد. به عنوان مثال برخی شلوار جین را با رنگ آمیزی پارچههای پهن برای زمینه خاکستری یا قهوهای مایل به قرمز تولید میکنند، در حالی که بعضی شلوار جین خود را به یک رنگ آبی فوق العاده تیره میرسانند و برخی دیگر به رنگ آبی فیروزهای تبدیل میشوند.این شیوه رنگرزی متنوع، مارکهای تجاری ژاپنی را از هم متمایز میسازد.
یکی دیگر از جنبههای مهم جین ساخت ژاپن، وزناین لباس است. وزن نرمال جین ها به ۲۰ اونس میرسد. در حالیکه وزن جین ژاپنی بین ۱۱ تا ۱۴ اونس است. بسیاری از دوستداران جین، جینهای سنگین وزن را ترجیح میدهند، چون آن ها گرم تر بوده، چین و چروک کمتری دارند و در حال محو شدن هستند. بااین حال، وزن کم باعث کاهش شکستگی رشتههای نخ میشود، برخلاف جینهای ضخیم تر که بر روی کوک ها دچار پارگی نخ و منجر به سائیدگی میشود، است.
برندهای جین ژاپنی با افزودن ویژگی بیشتر به پوشاک، تاکید بیشتری بر فرآیندهای نساجی پس از خود دارند. یکی از متداول ترین فرایندهای مورد استفاده Sanforization (شست و شوی استاندارد و خودکار) است که خاصیت ضد انقباض و یک بافت کم رنگ را برای پارچه فراهم میکند. یکی دیگر ازاین فرآیند Singeing (به طور سطحی سوزاندن) است که در آن موهای کوچک مانند الیاف روی سطح پارچه سوخته میشوند.
Calendaring، بخشی از فرآیند نهایی بسیاری از برند ها است، که در آن گرما و فشار برای پارچههای کتانی به کار میرود تا سطحی صاف و یکنواختایجاد شود. برخی از شلوارهای جین با استفاده از روش Mercerizing، فرآیندی است که با استفاده از رطوبت به الیاف اجازه میدهد براق، مقاوم و کششی باشند تا به هنگام استفاده ظاهری ابریشم گونه و عالی داشته باشند.
ترکیب تمام عوامل بالا به خاص بودن پارچه کتان و جین ژاپنی کمک میکند. تماماین ویژگی ها، هر جین را انحصاری میکنند و هر ترکیب برای مدتی طولانی منحصر به فرد باقی میماند. شلوار جینی که در ژاپن ساخته شده، بازارهایی بی رقیب در آمریکا و اروپا به خود اختصاص داده. روش تولید جین به طور سنتی، باعث شدهاین پارچه مطلوب تر و در عین حال گران تر شود. اولین برند جین ژاپن که در خارج از ژاپن معروف شد، “Evisu” بود که برای ساخت کتان ها و جینهای مشابه در دهه ۹۰ میلادی، دستگاه بافندگی Levi را خرید.
اما در دوران اخیر،این پوشاک آنقدر محبوب شده که بسیاری از برندهای بین المللی مثل Nudie، Gucci، Diesel، Paul Smith’s Red و Louis Vuitton از جین (کتان) ژاپنی با کیفیت ویژه استفاده میکنند. خریداران و مصرف کنندگان به جینهایی علاقمند هستند که به طور طبیعی هر یک نخ آن ها ۳۰ بار در رنگ غوطه ور میشوند تا یک رنگ عمیق و غنی پیدا کنند که با گذشت زمان تغییر نمیکند. Kojima، که به عنوان مکه جین و کتان دنیا خوانده میشود، شهری است که در کرانه غربی ژاپن واقع شده است و بیشتر محصولات جین ژاپن را تولید میکند.
ساخت و طراحی خوب و رنگرزی جین ساخته شده در ژاپن واقعا ارزش سرمایه گذاری به عنوان پوشاک با کیفیت را دارد.
پوشیدنیهای دنیم (نوعی پارچه کتان ضخیم و جین) محبوبترین نوع پوشاک است و صرف نظر از سن، سبک و گرایش هر کسی دست کم یک شلوار جین دارد. از تمام جینهایی که در سراسر جهان تولید میشوند، جینهای تولید کشور ژاپن خاص بوده و طرفداران زیادی دارد. برای بسیاری از عاشقان و متخصصان جین، جین ژاپنی نسبت به همتایان آمریکایی، ترکیهای وایتالیایی برتر است.
پوشانیک_ در گذشته جین ژاپن شهرتی به سزا داشته و امروزه نیزاین شهرت بیشتر شده است. طراحی عالی، مهارت، و ساخت ویژه،این شلوار جین را به یک لباس بسیار منحصر به فرد تبدیل کرده است. اکثر جینها در حال حاضر با استفاده از رنگهای ترکیبی ساخته میشوند، برخلاف جینهایی که با استفاده از رنگهای طبیعی تولید میشوند، و ازاین رو تولید انبوه داشته و به قیمت ارزان فروخته میشوند.
اگرچهاین کتان یا جین در ابتدا از آمریکا آمده بود، اما تنها کمیبعد از جنگ جهانی دوم بود که ژاپن شروع به تولید جین کرد. برای برآورده کردن تقاضای رو به افزایش برایاین دسته از پوشاک، آمریکایی ها به ماشینهای بافندگی پروژکتایل ( پرتابی ) خود نقل مکان کردند و موقعیت قدیمی خود را به ژاپن فروختند.این حرکت، تولید پارچه جین یا کتان را در ژاپن با استفاده از میراث غنی منسوجات و تخصص خود در استفاده از ماشینهای قدیمی آغاز کرد.
ویژگی متمایز جین ژاپنی ” لبه پشتی ” است.این نوع پارچه کتان، برخلاف شلوار جین معمولی که دارای لبههای برشی و زبر است، با روکش بسیار زیادی به کار میرود. به جای بافندگی در کارگاه مدرن، تولید کنندگان جین و کتان ژاپنی به بافندگی با دستگاه قدیمی و سنتی اعتقاد دارند. هزینه تولید جلیقه لبه دار (حاشیه دار) بالاتر است چون فرآیند بافندگی نیازمند مهارت و فعالیت بیشتر است.
این فرآیند، نقایص و تنوع و تغییراتی را برخلاف دقت و کارایی ارائه شده توسط ماشینهای بافندگی خودکار، به جین می دهد. هواداران جین ترجیح میدهند که یک شلوار جین با تغییرات جدی تر و متفاوت تر داشته باشند. بافتاین کتان نرم نیست و زبر و پرز دار است.
ماهیت واقعی محصول کتان یا جین ژاپنی در رنگ کردناین شلوار جین شگفت انگیز، نهفته است. ژاپناین کشور جزیرهای در تولید کی مونوهای (kimonos) زیبا مشهور میباشد. به طور مشابه، روند رنگرزی که برایاین پارچه بکار میرود، با استفاده از روشهای مختلف و خاصایجاد میشود.
پیدا کردن یک رنگ مشابه در یک برند دیگر میتواند بسیار دشوار باشد. به عنوان مثال برخی شلوار جین را با رنگ آمیزی پارچههای پهن برای زمینه خاکستری یا قهوهای مایل به قرمز تولید میکنند، در حالی که بعضی شلوار جین خود را به یک رنگ آبی فوق العاده تیره میرسانند و برخی دیگر به رنگ آبی فیروزهای تبدیل میشوند.این شیوه رنگرزی متنوع، مارکهای تجاری ژاپنی را از هم متمایز میسازد.
یکی دیگر از جنبههای مهم جین ساخت ژاپن، وزناین لباس است. وزن نرمال جین ها به ۲۰ اونس میرسد. در حالیکه وزن جین ژاپنی بین ۱۱ تا ۱۴ اونس است. بسیاری از دوستداران جین، جینهای سنگین وزن را ترجیح میدهند، چون آن ها گرم تر بوده، چین و چروک کمتری دارند و در حال محو شدن هستند. بااین حال، وزن کم باعث کاهش شکستگی رشتههای نخ میشود، برخلاف جینهای ضخیم تر که بر روی کوک ها دچار پارگی نخ و منجر به سائیدگی میشود، است.
برندهای جین ژاپنی با افزودن ویژگی بیشتر به پوشاک، تاکید بیشتری بر فرآیندهای نساجی پس از خود دارند. یکی از متداول ترین فرایندهای مورد استفاده Sanforization (شست و شوی استاندارد و خودکار) است که خاصیت ضد انقباض و یک بافت کم رنگ را برای پارچه فراهم میکند. یکی دیگر ازاین فرآیند Singeing (به طور سطحی سوزاندن) است که در آن موهای کوچک مانند الیاف روی سطح پارچه سوخته میشوند.
Calendaring، بخشی از فرآیند نهایی بسیاری از برند ها است، که در آن گرما و فشار برای پارچههای کتانی به کار میرود تا سطحی صاف و یکنواختایجاد شود. برخی از شلوارهای جین با استفاده از روش Mercerizing، فرآیندی است که با استفاده از رطوبت به الیاف اجازه میدهد براق، مقاوم و کششی باشند تا به هنگام استفاده ظاهری ابریشم گونه و عالی داشته باشند.
ترکیب تمام عوامل بالا به خاص بودن پارچه کتان و جین ژاپنی کمک میکند. تماماین ویژگی ها، هر جین را انحصاری میکنند و هر ترکیب برای مدتی طولانی منحصر به فرد باقی میماند. شلوار جینی که در ژاپن ساخته شده، بازارهایی بی رقیب در آمریکا و اروپا به خود اختصاص داده. روش تولید جین به طور سنتی، باعث شدهاین پارچه مطلوب تر و در عین حال گران تر شود. اولین برند جین ژاپن که در خارج از ژاپن معروف شد، “Evisu” بود که برای ساخت کتان ها و جینهای مشابه در دهه ۹۰ میلادی، دستگاه بافندگی Levi را خرید.
اما در دوران اخیر،این پوشاک آنقدر محبوب شده که بسیاری از برندهای بین المللی مثل Nudie، Gucci، Diesel، Paul Smith’s Red و Louis Vuitton از جین (کتان) ژاپنی با کیفیت ویژه استفاده میکنند. خریداران و مصرف کنندگان به جینهایی علاقمند هستند که به طور طبیعی هر یک نخ آن ها ۳۰ بار در رنگ غوطه ور میشوند تا یک رنگ عمیق و غنی پیدا کنند که با گذشت زمان تغییر نمیکند. Kojima، که به عنوان مکه جین و کتان دنیا خوانده میشود، شهری است که در کرانه غربی ژاپن واقع شده است و بیشتر محصولات جین ژاپن را تولید میکند.
ساخت و طراحی خوب و رنگرزی جین ساخته شده در ژاپن واقعا ارزش سرمایه گذاری به عنوان پوشاک با کیفیت را دارد.
لینک کوتاه خبر:
https://pooshanik.ir/?p=10997
- برچسب ها: اخبار پوشاک, اخبار لباس, اخبار مد و لباس, پارچه دنیم, ژاپن, شلوار جین
پوشانیک
- پربازدیدترین ها
- داغ ترین ها