بازار باید بتواند تغییر سلیقه مشتری را پیش‌بینی کند | رونق بافتنی‌های شاد با پایان پاندمی کرونا در فصل سرمای امسال

مدیریت سلیقه مشتری، یکی از ارکان مدیریت بازار است که البته از بخش‌هایی که دولت به خوبی می‌تواند به آن ورود و از فعالان داخلی حمایت کند
۸۵ / ۱۰۰
یک فعال حوزه مد و لباس در استان اصفهان می‌گوید بیشتر برندهای ایرانی برنامه‌ریزی‌های خود را سالانه و برای تولید چهارفصل تنظیم می‌کنند و اگر سلیقه بازار عوض شود، نمی‌توانند این مسئله را خوب پوشش دهند.

پوشانیک_ یعقوب اسعدی، از فعالان عرصه مد و لباس استان اصفهان و مدیر عامل برند «رودوزی‌های سنتی بته جقه» درباره روند فعالیت‌های خود و همکارانش در این مجموعه و چالش‌های موجود در بازار مد و لباس ایران به هنرآنلاین گفت: مجموعه ما پس از چندین سال کسب تجربه در رشته‌های مختلف صنایع دستی، سال گذشته به صورت متمرکز، به همراهی سه تن از هنرمندان حوزه دوخت، بافت و لباس در قالب یک شرکت مسئولیت محدود با برندی رسمی به ثبت رسید.

تمرکز ما بیشتر به حوزه دوخت‌های سنتی، بافت پارچه، بافت با دست و طراحی و ساخت زیورآلات است و در گذر زمان، با آموزش عده‌ای از افراد علاقه‌مند به این بخش‌ها، امروز مجموعه‌ای هستیم که تمام دوخت‌های آن توسط هنرآموزان به انجام می‌رسد و ما بر کیفیت کار نظارت داریم.

او با اشاره به تجهیز ساختن مجموعه خود به دستگاه‌های بافت پارچه و تعدادی بافنده باتجربه، اذعان داشت: در کنار تمامی فعالیت‌هایی که به آنها اشاره شد، موضوع بافت با دست و قلاب بافی را نیز بر اساس ترند سال دنبال می کنیم.

بازار باید بتواند تغییر سلیقه مشتری را پیش‌بینی کند

اسعدی در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های موجود در حوزه مد و لباس کشور اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل ما نه ارتباطی به سازمان‌های فرادستی دارد و نه بخش‌های دولتی بلکه مشکل اساسی آن است که بازار ایران، بازاری سنتی است و ما مجموعه‌های فعال همچنان نتوانسته‌ایم بازارمان را شناسایی کنیم در حالی که در صورت انجام برخی مطالعات میدانی، محلی، منطقه‌ای و کشوری و با به دست آوردن اطلاعات آماری کامل در این رابطه، نه تنها مجموعه‌ها به تنهایی بلکه در فرصت‌های مغتنم می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گرفته و بازار ایران را بر اساس آنچه توسط تولیدکننده ایرانی ارائه می‌شود به پیش برند.

مدیر عامل برند «رودوزی‌های سنتی بته جقه» تصریح کرد: چالش دیگر آنکه اغلب برندهای ایرانی، برنامه‌ریزی‌های خود را به طور یکساله و برای تولیدات چهارفصل تنظیم می‌کنند و اگر تغییری در سلیقه بازار رخ دهد، نمی‌توانند این مسئله را به خوبی پوشش دهند.

او با تأکید بر اینکه تعهد ما پشتوانه ماست، گفت: مدیریت سلیقه مشتری، یکی از ارکان مدیریت بازار است که البته از بخش‌هایی که دولت به خوبی می‌تواند به آن ورود و از فعالان داخلی حمایت کند، ایجاد فرصت حضور برندهای ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی و بین‌المللی است که می‌تواند به عنوان یک پیشران، فعال ایرانی را در معرض کسب تجربه‌های لازم از کالکشن‌های متنوع و پیشرو جهانی قرار دهد.

این فعال هنری در ادامه گفت: مجموعه‌های مد و لباس با ایجاد بخش تحقیق و توسعه می‌توانند مطالعات دامنه‌داری را به صورت میدانی، محلی، منطقه‌ای و کشوری انجام داده، داشبوردهای مدیریتی بزرگی از سلایق مشتری ایجاد کنند و به نظر می‌رسد، این مهم از طریق همراستا شدن بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ مد و لباس محقق می‌شود.

اسعدی در پایان، ترندهای جهانی سال ۲۰۲۲ را متأثر از پایان گرفتن پاندمی کرونا در سراسر جهان دانست و گفت: در شرایط فعلی، شاهد ظهور مدل‌هایی با جسارت بالا و متفاوت از سال‌های قبل هستیم. جنب و جوش صنعت مد و لباس امسال، یادآور مدل‌های Y2K و گذر انسان از قرن بیستم و ورود به قرن بیست و یکم است حال آنکه امسال در کالکشن‌های معروف دنیا، شاهد حضور لباس‌های اُورسایز مثل کاپشن‌های پافر، بارانی یا ترنچ کت، ماکسی‌ و پلیور هستیم.

نکته جالب توجه، حضور لباس‌های بافت در جمع کالکشن‌های امسال و استفاده از رنگ‌هایی نظیر زرد، آبی، انواع سبز و بنفش است. لباس‌هایی متشکل از بافت‌های ضخیم و نازک که فرصتی برای بروز خلاقیت و جسارت هنرمندان در حوزه مد و لباس بوده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pooshanik.ir/?p=1706

پوشانیک

پوشانیک

پوشانیک مرجع انتشار تحلیل‌ها، رویدادها، اطلاعات و اخبار مد، لباس و پوشاک است. برای آگاهی از آخرین تحولات این حوزه با پوشانیک همراه باشید.

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: