تفاوت چرم فول گرین و تاپ گرین

تفاوت چرم فول گرین و تاپ گرین، این نوع چرم خالص با بافت %۱۰۰ طبیعی جز بادوام ترین انواع چرم است.
تفاوت چرم فول گرین و تاپ گرین
۸۶ / ۱۰۰
تفاوت چرم فول گرین و تاپ گرین

پوشانیک_امروزه بیشتر چرم‏ ها به دلیل اندازه، در دسترس بودن و کیفیت استثنایی از گاو گرفته می‏ شود اگرچه بسته به استفاده و کاربرد آن می‏ توان پوست را از حیوانات مختلفی نظیر گوسفند، اسب، گوزن، کانگرو و … جهت تولید چرم گرفت. علاوه بر آن پوست‏ های عجیب و غریب با طرح‏ های منحصربفرد از شترمرغ، فیل‏ ها، مارها و قورباغه گرفته می ‏شود.

در انتخاب بهترین نوع چرم برای کاربردهای مختلف و خرید یک محصول از جنس چرم، این نکته بسیار حائز اهمیت است که شناختی درباره انواع چرم همچنین نوع بافت و شیوه ‏دباغی آنان داشته باشیم. امروزه برخی از نمایندگان فروش محصولات چرمی صرفاً فروشنده این محصولات هستند و اطلاعات کافی را از نوع دباغی، پرداخت و تفاوت انواع چرم ندارند.

چرم فول گرین

Full Grain leather

این نوع چرم خالص با بافت %۱۰۰ طبیعی جز بادوام ترین انواع چرم است. بیرونی‏ ترین لایه، محکم ‏ترین و بادوام ‏ترین قسمت پوست است که زیر پشم و مو قرار گرفته ‏است و لایه درونی جایی است که پوست به گوشت متصل است و به عنوان پوست گوشتی شناخته می ‏شود. چرم فول گرین از بالاترین لایه ‏ی سطح پوست حیوان بعد از جداکردن پشم و موی آن گرفته می‏ شود و می ‏تواند ضخامتی حدود ده میلی‏متر داشته باشد. این نوع خاص چرم از پوست حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، کانگرو و…. و پوست زیر موی حیوان که بادوام ترین و انعطاف پذیرترین قسمت پوست است تهیه می‏ شود.

پشم و مو در طول فرایند پردازش از سطح پوست حذف می ‏شود و طرح‏ ها و الگوهای روی پوست به خوبی نمایان خواهد بود و در برابر رطوبت بسیار مداوم است. چرمی را که با استفاده از این بافت و این روش پیراستن تهیه می ‏شود را چرم فول گرین می نامند که دارای بافت و ساختاری %۱۰۰ طبیعی است. سطح پوست دارای خراش، لکه‏ ها و بریدگی‏ های طبیعی است که با مواد مخصوص دباغی ترکیب می‏ شود.

از آن جایی که برای برطرف کردن عیوب و نازک کردن، هیچ عملیاتی روی پوست انجام نمی ‏شود هرگونه خراش و لک ه‏ای روی پوست به وضوح دیده می‏ شود مانند زمانی که حیوان زنده است. کارکردن با این نوع پوست برای چرم‏ کار سخت‏ تر و منجر به هزینه بیشتر برای محصول نهایی می‏ شود.

ظاهر چرم فول گرین

Full Grain appearance

چرم فول گرین با خراش‏ ها و لکه‏ های روی پوست کاملاً قابل تشخیص هستند که ناشی از سایش، پارگی و اثرات ناشی از جاندارانی مانند نیش حشرات و همچنین برخورد با حصارها و موانع است. تولیدکنندگانی که درصدد تولید محصولات نهایی باکیفیت بالا هستند از پوست‏هایی که دارای نقص و عیوب آشکاری باشند استفاده نمی‏ کنند.

البته بهترین و مرغوب‏ترین نوع پوست‏ نیز نواقص جزئی خواهد داشت که این نقص‏ ها به فردیت هر محصول چرم افزوده می‏ شود و شاخصی است برای یک چرم %۱۰۰ طبیعی. ظاهر چرم نشان‏ دهنده‏ ی داستان حیوانی است که با دنبال کردن تاریخ و سرگذشت آن می‏ توان به این نکته پی برد که هر اثری مانند خراش، لکه و بریدگی روی سطح پوست نشان‏ دهنده ‏ی حادثه ‏ای بوده که برای حیوان رخ داده‏است.

کاربردهای چرم فول گرین

Full – green leather applications

استفاده از این نوع چرم با ضخامت بالا در موارد معدودی کاربرد خواهد داشت و به‏ کاربردن آن برای هرمحول چرمی امکان پذیر نیست و پدیده‏ای نادر به نظر می‏رسد. چرم فول گرین طبیعی‏ ترین شکل موجود از پوست حیوانات است که دارای دوام و استحکام زیادی است. این نوع چرم به طور گسترده در صنایع مانند: ابزار جنگی، جلد اسلحه، کمربند، مبلمان، پوشاک، کفش، کمربند لباس، کیف ‏های دستی، کیف پول و موارد بسیار دیگری کاربرد دارد. دوام و سختی این چرم برای تولید محصولاتی که در طول زمان باید کارکرد و عملکرد اولیه خود را حفظ کنند و از دوام بالایی برخوردار باشند انتخاب مناسبی است.

مزایای چرم فول گرین

Full Grain Leather Advantages

چرم فول گرین با ارزش‏ترین، زیباترین و بادوام ‏ترین نوع چرم است. یکی از ویژگی‏ه ای خاص و منحصربفرد که این چرم را از انواع چرم ‏های طبیعی دیگر متمایز می‏کند زیبایی طبیعی پوست حیوان است که هر گونه خراش و لک ه‏ای به صورت طبیعی روی پوست نمایان است و منجر شده که طبیعی‏ ترین نوع چرم شناخته شود. مقاوم و سخت بودن این نوع چرم‏ها برای استفاده در مبلمان و کیف انتخاب ایده‏ آل و درستی به نظر می ‏رسد.

یک غشای غنی و مرغوب برگرفته از بهترین مواد برای لایه‏ ی رویی استفاده می ‏شود که که علاوه بر اینکه چرم را در مقابل عوامل و اثرات بیرونی محفوظ نگه می ‏دارد زیبایی دو چندانی را به چرم می ‏بخشد و روز به روز در گذر سال‏ ها زیبایی و جذابیت چرم بیشتر و بیشتر شده و موجب رضایتمندی طرفداران این گونه چرم‏ ها می ‏شود.

معایب چرم فول گرین

Full Grain Leather Advantages

چرم فول گرین فاخرترین نوع چرم است. کارکردن با این نوع چرم برای چرم‏کار دشوارتر بوده و هزینه‏ های زیادی را به همراه خواهد داشت. محصولات تولید شده از این نوع چرم، هزینه‏ ی تمام شده بالایی خواهند داشت. ضخامت، سخت و محکم بودن چرم سبب شده برای محصولاتی که نیازمند لطافت و انعطاف پذیری هستند کاربرد زیادی نداشته باشد. این نوع چرم با بافت‏ ها و رگه ‏های کاملاً طبیعی پوست حیوان به دلیل ناهموار بودن و یکدست نبودن سطح برای تولید برخی محصولات، رنگ کردن، چاپ‏دار کردن(چاپ الگوهای متنوع) مناسب نیست.

وجه تشابه و تفاوت های بین چرم فول گرین و تاپ گرین

تفاوت چرم فول گرین و تاپ گرین

چرم تاپ گرین

Top Grain Leather

چرم تاپ گرین در رده‏‌ی دوم چرم‏ های طبیعی با بافت %۱۰۰ طبیعی قرار گرفته است که مانند چرم فول گرین از بالاترین سطح پوست گرفته شده ‏است. سطح پوست برای تولید این نوع چرم، جهت از بین بردن جراحات، لکه ‏ها و بریدگی‏ ها چند میلی‏متر سمباده کشیده می ‏شود. زمانی که بالاترین لایه‏ ی پوست سمباده کشیده می ‏شود و صیقل داده می‏ شود ظاهر یکدست و یکنواختی پیدا می‏ کند که می‎‏توان با توجه به کاربردهای مختلف آن را به لایه ‏هایی با ضخامت ‏های گوناگون تفکیک کرد.

به دلیل تغییراتی که در سطح و لایه‏ های این پوست انجام می‏ شود دوام و استحکام آن کاهش پیدا می‏ کند که در صورت عدم رعایت دقیق ملاحظات، امکان ترک خوردگی و از بین رفتن آن افزایش می‏ یابد استفاده از این نوع چرم برای چرم‏کار راحت ‏تر بوده و قیمت مناسب‏تری دارد همچنین در تولید محصولات متنوع تری کاربرد دارد.

مزایای چرم تاپ گرین

Full Grain Leather Advantages

چرم تاپ گرین با بافت خاصی که دارد جز بهترین چرم ‏های طبیعی قرار گرفته ‏است. همانطور که گفته شد سطح پوست حیوان جهت تولید چرمی با ظاهری یک دست و یکنواخت صیقل داده شده و تمامی لکه‏ ها، خراش‏ ها و بریدگی‏ هایی که به صورت کاملاً طبیعی روی پوست وجود داشت از بین رفته ‏است.

اگرچه با این کار از دوام و استحکام چرم کاسته شده اما جهت رنگ کردن و ایجاد طرح ‏های متنوع انتخاب بسیار مناسبی است که در تولید محصولات زیادی نظیر انواع کیف‏ های زنانه و مردانه و لوازم جانبی کاربرد فراوان دارد.

هر دو چرم فول گرین و تاپ گرین جز بهترین و ارزشمندترین انواع چرم هستند که دارای بافت و رگه‏ هایی منحصربفرد هستند. فول گرین بافت %۱۰۰ طبیعی خود را به خوبی حفظ کرده و هیچ ‏گونه تحریفی روی پوست صورت نگرفته ‏است و به همین دلیل از بالاترین سطح دوام و پایداری برخوردار است.

اما تاپ گرین به دلیل عملیاتی که جهت حذف و برداشتن خراش و لکه ‏های موجود روی پوست صورت گرفته تا حدودی از دوام آن کاسته‏ است هرچند که نسبت به تغییراتی شامل طرح و رنگ سازگارتر از فول گرین عمل می‏ کند.

به دلیل حفظ ساختار %۱۰۰ طبیعی در این نوع چرم قیمت آن بسیار بالاتر بوده و کاربردهای آن به سبب ضخامت زیاد محدودتر است. اما چرم تاپ گرین با ظاهری یکدست قابل تفکیک و لایه لایه کردن است که می‏توان برای کاربرهای مختلف آن را فراهم آورد.

منبع: جانتا

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pooshanik.ir/?p=1390

پوشانیک

پوشانیک

پوشانیک مرجع انتشار تحلیل‌ها، رویدادها، اطلاعات و اخبار مد، لباس و پوشاک است. برای آگاهی از آخرین تحولات این حوزه با پوشانیک همراه باشید.

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: