رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک مطرح کرد؛

صنعت مغفول اما ارزآور

صنعت نساجی و تولید پوشاک در ایران قدمت زیادی دارد اما بیشتر بازارهای منطقه متعلق به ترکیه است.
صنعت مغفول اما ارزآور
۸۵ / ۱۰۰
پوشاک یکی از زیرمجموعه‌های مهم صنعت نساجی است که نقش عمده‌ای در روند توسعه و صنعتی شدن کشورها و ادغام آنها در اقتصاد جهانی دارد.

به گزارش پوشانیک_ این حوزه در ایران پتانسیل زیادی برای ارزآوری دارد ولی در سال‌های گذشته توجه مناسبی به آن نشده است. در حالی که صنعت نساجی و تولید پوشاک در ایران قدمت زیادی دارد اما بیشتر بازارهای منطقه متعلق به ترکیه است. بنابراین برای بهبود بازارهای بین‌المللی نیاز است تا مواد اولیه مناسب در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار گیرد و سایر مشکلات موجود نیز برطرف شده تا کشورمان از این جایگاه بتواند استفاده‌های بهتری داشته و نقش خود در منطقه را تقویت کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بیان اینکه پوشاک یکی از پدیده‌‌‌‌های مهم فرهنگی و هویت ملی کشور به حساب می‌‌‌آید، گفت: «سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های کلان کشورها در حوزه مد و پوشاک، علاوه بر بعد اقتصادی، از جنبه صادرات فرهنگی به کشورهای دیگر نیز مورد اهمیت است. در ایران نیز این امر در صورت حمایت دولت و ساماندهی حوزه طراحی و مد در واحدهای صنفی به عنوان پیشران اقتصادی و فرهنگی پوشاک در کشور محقق خواهد شد.»

ابوالقاسم شیرازی گفت: «زنجیره ارزش پوشاک به دلایل مختلفی از جمله ارزش افزوده بالا در مقایسه با سایر حوزه‌های صنعتی، امکان تامین بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه زنجیره در داخل کشور، تنوع گسترده محصولات با دامنه‌های قیمتی متفاوت برای دهک‌های مختلف جامعه، امکان پراکندگی در کلیه مناطق و اشتغال‌زایی بالا برای کشور و اقتصاد دارای مزیت ویژه‌ای است.»

وی ادامه داد: «ارزش افزوده بالا، ارزآوری و رشد اقتصادی صنعت مد و پوشاک به اندازه‌ای چشمگیر است که بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری را در بازار این حوزه از آن خود کنند. صنعت جهانی پوشاک تا سال ۲۰۲۳ افزایش ۴۸/ ۵ درصدی داشته و ارزش گردش مالی آن به بیش از ۸/ ۱ تریلیون دلار می‌رسد.»

این فعال صنعت نساجی و پوشاک با اشاره به آمارهای منتشر شده وب‌سایت statista، گفت: «ارقام درآمد بخش پوشاک در ایران حدود ۳ میلیارد دلار برآورد شده است که حجم قابل‌توجهی از اقتصاد در گردش این حوزه را مشخص می‌کند؛ اما با حمایت‌های دولتی این ارقام می‌توانند در سال‌های آتی رشد بیشتری داشته باشند.

همچنین طبق همین آمارها تا پایان سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۷۹‌درصد فروش حوزه مد و پوشاک در ایران به صورت آفلاین انجام خواهد شد و تا سال ۲۰۲۵ این رقم به حدود ۷۰‌درصد خواهد رسید. به معنایی دقیق‌تر فروش سنتی در ایران همچنان مورد استقبال بیشتر مردم است و از این رو نیاز است تا دولت به واحدهای صنفی فروش به دلیل گردش مالی بالا اهمیت دهد. لازم به ذکر است که اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در سال ۱۴۰۱ به اندازه توان خود تلاش کرد تا سهم ویژه‌ای در ارتقای صنف و صنعت پوشاک ایران ایفا کند و با کمک مسوولان دولتی مشکلات پیش روی اعضای خود را هموار کند.»

اقدامات پژوهشی برای پوشاک

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به اقدامات پژوهشی این اتحادیه گفت: «اتحادیه پوشاک بخش پژوهش و نوآوری را جزو الزامات و نیازهای پیشرفت این صنعت در ایران می‌داند. توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود، در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت هر صنف و صنعتی به شمار می‌آید. از این رو نزدیک به ۱۰ سال است که مرکز پژوهش‌های این اتحادیه تاسیس شده و طرح‌ها و پژوهش‌های کاربردی در زمینه راهکارهای رونق و آسیب‌شناسی موجود این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.»

شیرازی ادامه داد: «این اتحادیه به عنوان یکی از متولیان حوزه لباس و پوشاک، ضمن رصد و ارزیابی مستمر، اقدامات بنیادین و راهگشایی در زمینه عفاف و حجاب در کشور انجام داده که به بخشی از این اقدامات در سال ۱۴۰۱ به طور خلاصه اشاره می‌شود.»

وی ادامه داد: «در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی‌های اجرایی این اتحادیه در راستای آموزش قوی‌تر از گذشته شد. برای اعضای فروشنده، کلاس‌های ارتقای مهارت‌های فروشندگی که شامل سرفصل‌های مهمی مانند اصول چیدمان محصول (Visual Merchandising)، بازاریابی و فروش آنلاین، انواع استایل لباس و… است، برگزار می‌شود. این کلاس‌ها با همکاری جهاد دانشگاهی و اتحادیه صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر کلاس‌های متنوعی با مدرک فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود.»

رسته طراحی پوشاک

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران عنوان کرد: «طراحان لباس نقش ویژه‌ای در فرهنگ‌سازی پوششی جامعه دارند و از سوی دیگر یکی از بازوهای تولید پوشاک به شمار می‌روند. از این رو با توجه به اهمیت طراحان لباس به عنوان یکی از حلقه‌های مهم زنجیره ارزش پوشاک، این اتحادیه چند سالی است که در تلاش در جهت امر شناسایی، عضویت، ساماندهی و آموزش این گروه به عنوان یکی از رسته‌های صنفی خود است.»

شیرازی در همین خصوص گفت: «طراحان لباس عضو اتحادیه دارای امتیازات مختلفی از جمله معرفی به تولیدکنندگان پوشاک جهت اشتغال و همکاری در محل تولیدی، حضور به جهت ارتباط با تولیدکنندگان مطرح پوشاک کشور در نمایشگاه تهران مدکس ۱۴۰۰، شرکت در کلاس‌های آموزشی متعدد رایگان با صاحبان برندهای پوشاک و منتورهای طراحی جهت آشنایی هر چه بیشتر طراحان لباس با فضای کار صنعت و سطح‌بندی آنها و طراحی پوشاک مناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور هستند.»

وی افزود: «از سوی دیگر این اتحادیه قریب به دو سال است که درحال شناسایی و صدور گواهی برای طراحان لباس است و تاکنون حدود ۵۰۰ طراح شناسایی و برای آنها گواهی شناسایی صادر شده است. اکنون این طراحان تحت پوشش اتحادیه هستند و از خدمات این اتحادیه بهره‌مند می‌شوند.»

شیرازی در پایان تصریح کرد: «بخشی از خواسته فعالان این حوزه از دولت شامل: تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و کیفیت بالا، تعدیل و اصلاح ضرایب مالیاتی، افزایش صادرات به کشورهای منطقه از طریق ایجاد دفاتر فروش در کشورهای هدف، بسترسازی حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ترغیب تاجران پوشاک به حضور در نمایشگاه‌های ایران و… است. اتحادیه در ارائه راهکارهای خود به نهادهای دولتی در جهت پیشرفت اقتصادی و فرهنگی مد و پوشاک کشور آمادگی خود را مثل همیشه اعلام می‌دارد.

بی‌شک حمایت‌های دولت از فعالیت‌های بخش‌های خصوصی به‌ویژه از اتحادیه پوشاک تهران می‌تواند افق روشنی را در ترویج ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی ایجاد کند. زیرا نگاه دولت به حوزه مد و پوشاک صرفا تسهیل‌کننده است و بهتر است نگاه تشویقی و حمایتی از این حوزه مولد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بیشتر از قبل شود.»

دنیای اقتصاد
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pooshanik.ir/?p=11230

پوشانیک

پوشانیک

پوشانیک مرجع انتشار تحلیل‌ها، رویدادها، اطلاعات و اخبار مد، لباس و پوشاک است. برای آگاهی از آخرین تحولات این حوزه با پوشانیک همراه باشید.

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: