گزارشی از نمایشگاه شهر خانواده؛

کشتی شهر خانواده با مسافران اندکی موج‌سواری می‌کند

کشتی شهر خانواده با مسافران اندکی موج‌سواری می‌کند
۸۵ / ۱۰۰
یکی از خواسته‌های تولیدکنندگان پوشاک، حضور در نمایشگاه شهر خانواده به ویژه در ایام پایان سال است اما بسیاری از تولیدکنندگان در این‌روزها در این‌رویداد حضور ندارند.

به گزارش پوشانیک، خبرگزاری مهر نوشت: نمایشگاه شهر خانواده از روز چهارشنبه ۱۲ بهمن کار خود را در مجموعه چهل‌سرای مصلای امام خمینی (ره) آغاز کرد. گردهم آمدن تولیدکنندگان داخلی از سراسر کشور در فضایی مردمی و مؤثر، عرضه انواع کالا و تولیدات ایرانی با کیفیت مناسب و در نظر گرفتن قیمت‌های متناسب با توان اقتصادی و معیشتی خانوار از مهم‌ترین ویژگی‌های برگزاری این نمایشگاه است. همچنین پوشاک خانواده، صنایع فرهنگی، کالای فرهنگی خانواده، جهیزیه و لوازم خانگی، محصولات دانش بنیان و دکوراسیون خانگی، مهم‌ترین گروه‌های کالایی این نمایشگاه هستند.

کشتی شهر خانواده با مسافران اندکی موج‌سواری می‌کند

این نمایشگاه دارای چهار راهرو است که در هر راهرو غرفه‌هایی به چشم می‌خورد که دارای محصولاتی همچون شال و روسری، چادر و… هستند، اما در همین راهرو ۱ که تعداد غرفه‌هایش تا نصف راهرو هم آمده است، با عنوان «حامی بازار» محصولات چوبی و مسی و… را عرضه می‌کند که البته این بخش مربوط به دستاوردهای زندانیان است. به نظر می‌رسد عرضه و فروش این محصولات شاید به هنگام ورود نمایشگاه قدری در ذوق بازدیدکننده بزند، اما در نفس کار، حرکت مؤثر و مثبتی است و حتی می‌تواند در حمایت از اشتغالزایی زندانیان و حمایت از خانواده‌های زندانیان باشد.

غرفه طرح تعویض ظروف آلومینیوم با ظروف نو، غرفه فروش مایع دستشویی و لباسشویی و وسایل بهداشتی حمام و صابون و غرفه فروش کتاب در راهرو شماره یک از جمله غرفه‌هایی بود که همچون غرفه فروش مبلمان در ابتدای ورودی نمایشگاه در ذوق بازدیدکننده در نمایشگاه پوشاک شهر خانواده می‌زند.

راهروهای ۲، ۳ و چهار محصولات پوشاک بانوان عرضه می‌کند که البته در این میان شاهد عرضه کفش‌ها و پوشاک مردانه در چند غرفه هستیم. قیمت‌ها در برخی از غرفه‌ها آنقدر به طور محسوس پایین است که نیازی به مقایسه با قیمت‌های خارج از نمایشگاه نیست، هرچند در این میان شاهد غرفه‌هایی هستیم که بدون تخفیف، محصولات خود را عرضه می‌کنند و البته تعداد این غرفه‌ها اندک است.

لطفی: در نشست خبری عنوان کردیم که این نمایشگاه از ۱۵ دی تا ۱۵ اسفند برگزار می‌شود، اما نتوانستیم حمایت‌های لازم را داشته باشیم به همین دلیل اگر از ابتدا عنوان می‌کردیم که نمایشگاه از ۱۲ بهمن تا پایان اسفند است، مجوز لازم را دریافت نمی‌کردیم. بنابراین زمانی که با این مدت طولانی موافقت نمی‌شود، ما مجبور هستیم در چند دوره مجوز را دریافت کنیم.

عموماً در چنین نمایشگاه‌هایی شاهد برندهای خاص و حضور بلاگرها هستیم که البته در این نمایشگاه یک بلاگر با عنوان «سین سین» که مخاطبان فضای مجازی آنها را به نام دو خواهر می‌شناسند هم در این نمایشگاه حضور دارند. البته برندهای معروف حوزه حجاب هم گرچه تعدادشان اندک است، اما شاهد حضور همین تعداد اندک هستیم.

همچنین در نشست خبری که با عنوان نمایشگاه شهر خانواده در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود، امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور عنوان کرد که این نمایشگاه از ۱۵ دی تا پایان اسفند برگزار می‌شود. گرچه این نمایشگاه با یک ماه و یک روز تأخیر در ۱۶ بهمن برگزار شد اما در ابتدا تا ۲۹ بهمن زمان این نمایشگاه را مصلی اعلام کرده بود که حدود هفته پیش دوباره ادامه فعالیت این نمایشگاه تا روز ۱۹ اسفند تمدید شد.

همین امر سبب شد تا مردم در جریان روزهای بیشتر این نمایشگاه نباشند و همه حضور مردم به همان ۲۹ بهمن ختم شد تا جایی که غزاله شجاعی متصدی غرفه «آچیلا» گفت: سومین سالی است که ما در این نمایشگاه حضور داریم و این دوره از نمایشگاه به نسبت سال گذشته بد نیست اما قدری فروش‌مان پایین است؛ چراکه مردم فکر می‌کردند این نمایشگاه تا ۲۹ بهمن است، به همین دلیل طی این چند روز تعداد بازدیدکنندگان بسیار کم بود.

وی افزود: ما برای ۱۲ متر، مبلغی بالغ بر ۱۱ میلیون تومان اجاره کردیم و در شرایط امروز جامعه که شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها هستیم، ناچار شدیم قدری قیمت‌های محصولات‌مان که در حوزه روسری و شال است را کاهش دهیم و به تعداد خرید مشتریان‌مان تخفیف می‌دهیم.

این تولیدکننده گفت: اصلی‌ترین مشکل ما تولیدکنندگان در خرید پارچه و نوع کیفیت آنهاست که متأسفانه با افزایش دلار قیمت مواد اولیه تولیدات‌مان هم افزایش می‌یابد. ما در این حوزه شاهد فراز و فرودهای بسیاری هستیم تا جایی که کار برای مان بسیار سخت می‌شود.

وی افزود: ما از کارگروه ساماندهی مد و لباس انتظار داریم که تبلیغات این نمایشگاه را افزایش دهند تا قدری بتوانیم در این نمایشگاه فروش خوبی داشته باشیم. متأسفانه تبلیغات بسیار ضعیف است تا جایی که مردم خبر ندارند که در این فضا ما فروش محصولات حجاب را داریم.

مسئولان در نمایشگاه پوشاک شهر خانواده حضور نداشتند

با چندین غرفه دیگر همچون ماهرخ، ایرانا، جوراباما، ریحانه و دیگر متصدیانی که دوست نداشتند اسم شأن و عنوان غرفه را در گزارش بیاورم، از وضع تبلیغات این نمایشگاه در سطح شهر گلایه داشتند و علاوه بر این موضوع آنها به عدم حضور مسئولان مربوطه در نمایشگاه اظهار ناراحتی کردند؛ چراکه بر این باور هستند حضور مسئولان و شنیدن مشکلات شأن می‌تواند سبب ایجاد اتفاقات خوبی شود.

به همین منظور با سجاد لطفی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از محل نمایشگاه به صورت تلفنی ارتباط گرفتیم تا در خصوص تک تک مشکلات غرفه‌داران نمایشگاه شهر خانواده پاسخ پرسش‌ها را جویا شویم.

لطفی با اشاره به موضوع تبلیغات در نمایشگاه پوشاک شهر خانواده گفت: بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان به ما زنگ می‌زدند و یک سری درخواست‌ها داشتند مبنی بر اینکه نمایشگاه پوشاک را برگزار کنیم؛ برای شأن وام ارائه دهیم و حتی یک سری از فیلترها را رفع کنیم؛ چراکه آنها در آن مدت به شدت متضرر شده بودند تا اینکه ما نمایشگاه پوشاک خانواده را برگزار کردیم.

کشتی شهر خانواده با مسافران اندکی موج‌سواری می‌کند

وی افزود: یکی از اهداف‌مان در برگزاری نمایشگاه پوشاک شهر خانواده حمایت از مصرف‌کننده کالای ایرانی – اسلامی بود که بتواند کالای مورد نیاز خود را با قیمت زیر بازار خریداری کند. بارها گفته‌ام بانوی محجبه‌ای که به دنبال پوشاک عفیفانه است، چرا بازار به نوعی باید او را تنبیه کند؟ در نهایت محصولی می‌خرد که با بیشترین قیمت ممکن است. حتی آن محصول گران قیمت را هم نمی‌تواند به راحتی خریداری کند؛ چراکه در دسترس نیست. او ساعت‌ها در بازار می‌چرخد و در نهایت پشیمان می‌شود و جنسی که مطلوب نیست، راضی به خرید آن می‌شود و به خانه بر می‌گردد. یعنی اگر مانتوی جلوی باز را می خرد، خودش برای مانتو دگمه می‌زند و آن را تبدیل به مانتوی جلو بسته می‌کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: برای برگزاری نمایشگاه شهر خانواده فراخوانی ارائه کردیم و از همه تولیدکنندگان اعم از طراحان صنفی و صنعتی دعوت کردیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند. عرضه لباس ارزان، عفیفانه و قابل دسترس محقق نمی‌شود مگر آنکه همکاری خوبی پشت آن باشد که در این نمایشگاه شاهد همکاری مناسبی از سوی مجموعه مصلی بودیم.

وی افزود: ما در فراخوان‌مان اعلام کردیم که کالا عفیفانه باشد و تأکید کردیم که کالا باید حتماً حائز دریافت نشان شیما باشد یعنی کالای ایرانی – اسلامی. نتیجه فراخوان اینچنین شد که در این دوره از نمایشگاه ۱۲۰ غرفه به ارائه محصولات مختلف می‌پردازند که از این تعداد حدود ۸۰ درصد ارائه پوشاک است. همچنین از آنجا که عنوان این نمایشگاه شهر خانواده است، سعی کردیم سایر ملزومات خانواده را هم در این نمایشگاه داشته باشیم.

لطفی گفت: تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه این است که برای کودکان و نوجوان و آقایان هم محصولاتی را در معرض عرضه و نمایش گذاشتیم که وقتی خانواده‌ای به این نمایشگاه می‌آیند، تنها بانوی خانواده مشتری غرفه‌ها نباشد و همه اعضای خانواده بتوانند یک سری ملزومات اعم از پوشش و پوشاک را با قیمت مناسب خریداری کنند.

عرضه دستاوردهای زندانیان در نمایشگاه پوشاک شهر خانواده

وی با اشاره به غرفه‌های «حامی بازار» که دستاوردهای زندانیان است، گفت: رویکردمان در این بخش حمایت از تولیدات زندانیانی بوده که توسط بنیاد تعاون زندانیان گردآوری شده است. حدود هشت غرفه مربوط به بخش حامی بازار در این نمایشگاه شاهد هستیم. درواقع محصولات این غرفه‌ها به نوعی مشت نمونه خروار است. در این بخش صنایع دستی فاخر از اصفهان، محصولات چوبی و… عرضه می‌شود. همیشه کمک از جنس صدقه و انفاق نیست گاهی عرضه این محصولات در نمایشگاه، حضور بازدیدکننده در غرفه و خرید هدفمند می‌تواند به نوعی کمک به خانواده زندانیان و اشتغالزایی آنها باشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به خواسته غرفه‌داران مبنی بر تقویت تبلیغات نمایشگاه گفت: بخش اول نمایشگاه از ۱۲ تا ۲۹ بهمن بود که مجدداً تا ۱۹ اسفند تمدید شد و ما زمان تمدید را در همه بیلبوردهای سطح شهر قرار دادیم. ما در این مدت تبلیغات مناسبی را در سطح شهر و حتی در تبلیغات صداوسیما داشتیم. مجوز تمدید نمایشگاه تا ۱۹ اسفند در هفته پیش صادر شد و ما نمی‌توانستیم زودتر از دریافت مجوز، تبلیغاتش را در سطح شهر انجام دهیم به همین دلیل باید قدری صبوری می‌کردیم تا مجوز لازم را دریافت کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مجوز را به یکباره تا پایان سال دریافت نمی‌کنید، گفت: اگر یادتان باشد در نشست خبری عنوان کردیم که این نمایشگاه از ۱۵ دی تا ۱۵ اسفند برگزار می‌شود، اما نتوانستیم حمایت‌های لازم را داشته باشیم به همین دلیل اگر از ابتدا عنوان می‌کردیم که نمایشگاه از ۱۲ بهمن تا پایان اسفند است، مجوز لازم را دریافت نمی‌کردیم. بنابراین زمانی که با این مدت طولانی موافقت نمی‌شود، ما مجبور هستیم در چند دوره مجوز را دریافت کنیم.

کشتی شهر خانواده با مسافران اندکی موج‌سواری می‌کند

لطفی در پاسخ به این پرسش که آیا از همه تولیدکنندگان دعوت به حضور در نمایشگاه شهر خانواده کرده‌اید، گفت: ۱۰۰ درصد در فراخوانی که هم اکنون در سایت ساماندهی کارگروه مد و لباس موجود است، از همه تولیدکنندگان بلااستثنا دعوت به حضور در این نمایشگاه را انجام دادیم، اما اینکه چرا بخش عمده‌ای از آنها حضور ندارند، باید از خودشان جویا شد. متأسفانه این عدم حضور بسیاری از تولیدکنندگان حالت انحصارگرایی را دارد. البته تعداد اندکی عنوان کردند که زمان نمایشگاه طولانی است و باید هزینه بیشتری را به نیروی شأن بدهند.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از تولیدکنندگان بر این باورند که نمایشگاه عفاف و حجاب را صرفاً باید یک جمعی همچون نهاد مردمی برگزار کنند که این سوال مطرح می‌شود که آیا سایرین مجموعه‌ها مردمی نیستند؟ مجری این نمایشگاه شرکت خصوصی و مردمی رستاک است. چه فرقی با دیگر مجموعه‌ها دارد؟ ما هدف‌های مهم‌ترین داریم و اگر در این «منیت‌ها» بمانیم، کارها پیش نمی‌رود و به مرور کینه و کدورت ایجاد می‌شود. تولیدکننده‌ای که مدام به کارگروه می‌گفت که نمایشگاه پوشاک را هرچه زودتر برگزار کنید و حالا که ما برگزار کردیم، چرا حضور ندارد؟

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: اجاره هر غرفه ماهانه هفت میلیون تومان در نظر گرفتیم که این رقم روزانه چیزی بالغ بر ۲۵۵ هزار تومان است. البته از آنجا که رویکردمان حمایتی است و در این مدت حمایت تمام مصلی را شاهد بودیم تا جایی که مصلی اهدافش اقتصادی است اما این مجموعه در نمایشگاه شهر خانواده عنوان کرد که هدفش فرهنگی است.

کشتی شهر خانواده با مسافران اندکی موج‌سواری می‌کند

وی در پاسخ به این پرسش که چرا عنوان نمایشگاه را «بهاره» نکردید و عنوان شهر خانواده را برایش انتخاب کردید، گفت: ما نمی‌خواستیم حالت بهاره باشد چرا که نمایشگاه بهاره را اتاق اصناف برگزار می‌کند. در این نمایشگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سازمان بسیج اصناف، مجموعه مصلی، اداره کل صمت تهران، استانداری دست به دست هم دادند تا بتوانند اقدامی مؤثر در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بردارند.

یک تولیدکننده: اصلی‌ترین مشکل ما تولیدکنندگان در خرید پارچه و نوع کیفیت آنهاست که متأسفانه با افزایش دلار قیمت مواد اولیه تولیدات‌مان هم افزایش می‌یابد. ما در این حوزه شاهد فراز و فرودهای بسیاری هستیم تا جایی که کار برای‌مان بسیار سخت می‌شود.

لطفی گفت: یکی دیگر از دلایلی که امسال شاهد حضور قدری اندک بازدیدکنندگان هستیم، مشکلات اقتصادی مردمی است که از دوره پیش تا کنون این وضعیت بدتر شده است. همزمان با این نمایشگاه در بوستان گفتگو هم نمایشگاه پوشاک در حال برگزاری است که آن نمایشگاه هم تعداد بازدیدکنندگانش اندک است. ما منکر اینکه اینجا خیلی باید اطلاع رسانی قوی‌تری می‌شد، نیستیم و البته باید می‌شد که ما مقداری توان داشتیم، انشالله در ادامه توان مان را بیشتر می‌کنیم.

وی افزود: ما تلاش‌مان را خواهیم کرد تا مجوزی برای ادامه نمایشگاه تا پایان سال را بگیریم. ضمن اینکه سعی کردیم همکاری و همراهی بانک‌ها را داشته باشیم که با تسهیلات بیشتری به این نمایشگاه بیایند و عرضه کنند تا کمی به مصرف کننده و تولیدکننده شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پایان گفت: دو بانک تجارت و صادرات در این دوره از نمایشگاه حضور دارند تا ضمن معرفی خدمات خودشان، بحث تسهیلات را روانه نمایشگاه کنند. همچنین یک سری نهادها بن‌های رفاهیات را به کارکنان شأن ارائه کرده‌اند که یکسری از آنها به نمایشگاه آمدند و به واسطه بن‌های شأن خریدها را انجام دادند. هم‌اکنون در حال رایزنی و مکاتبه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر وزارتخانه‌ها هستیم تا بن‌های رفاهی را در اختیارشان بگذاریم.

این نمایشگاه هم به اتمام می‌رسد و دوباره تولیدکنندگان از وضعیت‌شان گله‌مند هستند که چرا نمایشگاهی برگزار نمی‌شود تا بتوانند در آن فروش داشته باشند به ویژه در ایام مانده به پایان سال. حال با وجود اینکه چنین نمایشگاهی می‌توانست فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داشته باشند، اما آنها به واسطه تصورهای انحصارگرایانه خودشان در آن حضور نداشتند. غافل از آنکه می‌توانستند در این نمایشگاه حضور داشته باشند و در صفحات شخصی مجازی‌شان به تبلیغ و ترویج آن بپردازند. به هر حال همه ما در یک کشتی حضور داریم و اگر نقطه‌ای از این کشتی آسیبی وارد شود، همه ما در این کشتی غرق خواهیم شد.

علاقمندان برای مشاهده گزارش تصویری نمایشگاه پوشاک شهر خانواده می‌توانند از این پیوند مشاهده کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pooshanik.ir/?p=10774

پوشانیک

پوشانیک

پوشانیک مرجع انتشار تحلیل‌ها، رویدادها، اطلاعات و اخبار مد، لباس و پوشاک است. برای آگاهی از آخرین تحولات این حوزه با پوشانیک همراه باشید.

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: