بررسی شاخص مدیران خرید صنعت در بهمن‌ماه نشان داد؛

صنعت پوشاک و چرم بازنده شامخ صنعت | نساجی برنده

صنعت پوشاک و چرم بازنده شامخ صنعت | نساجی برنده
۸۴ / ۱۰۰
پوشانیک_ صنایع در بهمن‌ماه، از رکودی که در دی‌ماه رقم خورده بود، نجات یافتند. شامخ بهمن‌ماه گواهی بر این مدعی است. شامخ صنعت (شاخص مدیران خرید) در بهمن‌ماه به ۳۹/ ۵۷واحد رسید. این عدد نسبت به ماه گذشته، رشد قابل‌توجهی داشت. هرچند ماه گذشته، شامخ صنعت، بیم رکود اقتصادی را در میان فعالان اقتصادی ایجاد کرد، اما در این ماه، با رشد ۱۲واحدی، سایه رکود را از روی اقتصاد و صنایع کشور برچید.
شامخ صنایع منتخب

شامخ تمام صنایع منتخب، رقم بالای ۵۰واحد ثبت شده است. صنعت نساجی بهترین وضعیت را رقم زد و برنده شامخ بهمن‌ماه شد. شامخ این صنعت در بهمن‌ماه، به ۲۸/ ۶۵واحد رسید. پس از آن، صنایع ماشین‌سازی و لوازم خانگی با ثبت رقم ۸۷/ ۶۴واحدی، دومین برنده شامخ بهمن‌ماه بودند. در بین صنایع منتخب، بدترین رقم شامخ را صنعت پوشاک و چرم ثبت کرده است. شامخ این گروه در بهمن‌ماه ۷۸/ ۵۲واحد ثبت شد. پس از آن نیز صنایع غذایی با ثبت رقم ۹۸/ ۵۴واحدی، بدترین عملکرد را در بین صنایع منتخب بهمن‌ماه رقم زدند.

صنایع نساجی

شامخ گروه صنایع نساجی در بهمن‌ماه، عدد ۲۸/ ۶۵واحد را ثبت کرد. در این صنعت، مقدار تولید محصولات و میزان سفارشات جدید، در محدوده ۲۲/ ۷۲ واحد قرار داشت. همچنین سرعت انجام و تحویل سفارش عدد ۷۸/ ۷۷واحدی را ثبت کرد. موجود مواد اولیه در این صنعت، ۸۹/ ۳۸ واحد و میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در صنعت نساجی ۵۰ واحد بوده است.

نکته جالب توجه آن است که قیمت خرید مواد اولیه صنعت نساجی عدد ۱۰۰واحد را برای بهمن‌ماه ثبت کرد. همچنین موجودی محصول در انبار ۸۹/ ۳۸واحد بوده است. میزان صادرات کالاها نیز در رقم ۵۶/ ۵۵واحدی قرار دارد و قیمت محصولات تولیدشده ۷۸/ ۷۷ واحد، مصرف حامل‌های انرژی ۶۷/ ۶۶واحد، میزان فروش محصولات ۳۳/ ۸۳ واحد و انتظارات تولید در ماه آینده نیز ۶۷/ ۶۶واحد بوده است.

پوشاک و چرم

شامخ گروه پوشاک و چرم در بهمن‌ماه ۷۸/ ۵۲ واحد بود. مقدار تولید محصولات در این گروه ۵۶/ ۵۵ واحد، میزان سفارشات جدید ۱۱/ ۶۱ واحد و سرعت انجام و تحویل سفارش نیز در محدوده ۵۶/ ۵۵ واحدی قرار داشت. موجودی مواد اولیه در این صنعت ۳۳/ ۳۳ واحد و انتظارات تولید در ماه آینده آن شامخ ۵۰واحدی را به ثبت رسانیدند.

مشکلات اصلی از دید برخی از فعالان اقتصادی در بهمن‌ماه ۱۴۰۱

از مشکلات اصلی فعالان اقتصادی در بهمن‌ماه می‌توان به مواردی که در ادامه ذکر می‌شود، اشاره کرد. جهش بی‌رویه نرخ ارز، همه فعالان اقتصادی را در تامین مواد اولیه موردنیاز با مشکل روبه‌رو کرده است و عرضه‌کنندگان تمایل به فروش ندارند یا در قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌شود. همچنین شدت بی‌ثباتی قیمت‌ها به حدی است که باعث شده بسیاری از عرضه‌کنندگان مواد اولیه تمایلی به فروش کالا نداشته باشند و شرکت‌ها حتی برای خرید یک روز مواد موردنیاز هم نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

در صنایع فلزی یکی از مشکلات اساسی، نحوه رفع تعهدات ارزی بانک مرکزی و الزام به ورود ارز حاصل از صادرات بود. این مساله باعث شده بسیاری از شرکت‌ها که ارز صادراتی را صرف خرید و جایگزین کردن مواد اولیه می‌کنند، در برخی از دوره‌ها با تراز منفی روبه‌رو باشند. به‌خصوص با جهش قیمت ارز واردات مواد اولیه با قیمت‌های بالا انجام می‌شود و این در حالی است که سهم زیادی از ارز حاصل از صادرات صرف توسعه و تامین مواد اولیه می‌شود. همچنین به‌‌رغم افزایش سفارشات، بی‌ثباتی نرخ ارز و افزایش شدید قیمت مواد اولیه باعث شده در ماه‌های آینده جایگزینی، قیمت‌گذاری و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نباشد.

علاوه بر این، شرکت‌ها همچنان با کمبود مواد اولیه و مشکل قطع برق و گاز روبه‌رو هستند. گفتنی است که دستوری بودن قیمت‌گذاری دولت برای مرغداری‌ها در شرایطی که قیمت تمام‌شده بسیار بالاتر است تولید را به‌شدت با مشکل روبه‌رو خواهد کرد و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند جوجه‌ریزی نکنند. به دلیل تعطیلی بسیاری از خطوط تولید، تقاضای مشتریان صنایع وابسته در صنعت نساجی نیز کاهش داشته است و برخی مواد اولیه از طریق واردات تامین می‌شود و به نرخ ارز آزاد خریداری می‌کنند.

دتیای اقتصاد

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pooshanik.ir/?p=11060

پوشانیک

پوشانیک

پوشانیک مرجع انتشار تحلیل‌ها، رویدادها، اطلاعات و اخبار مد، لباس و پوشاک است. برای آگاهی از آخرین تحولات این حوزه با پوشانیک همراه باشید.

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: