عباسعلی محقق

فقر صنعت مد و پوشاک ایران در حوزه رسانه

فقر صنعت مد و پوشاک ایران در حوزه رسانه
۸۲ / ۱۰۰
پوشانیک_ صنعت مد و پوشاک یکی از پر مصرف‌ترین صنایع جهان و در عصر حاضر در جای جای زندگی بشر دیده می‌شود و تحولاتی زیادی در سبک زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها به وجود آورده است. اما این صنعت به تنهایی نمی‌توانسته این همه رشد داشته و در برخی مواقع زمینه ساز یک تحول اجتماعی یا نشان دهنده رفتار یک گروه خاص باشد.

پس چه عاملی سبب توفیق صنعت مد و پوشاک شده است؟

آنچه که باعث رونق زاید الوصف این صنعت در یکصد سال گذشته شده است وجود ابزاری است به نام رسانه، رسانه‌ها در انواع مختلف خود نقش بی‌بدیلی در رونق بخشیدن به این بازار پرسود ایفا کرده‌اند، از پرداختن به پوشش سلبریتی‌ها تا تولید انواع تبلیغات در جهت گسترش اقتصاد مد و سبک زندگی مورد نظر گردانندگان این بازار بزرگ؛

اخیرا اتفاقی در کشور به نام رویداد ملی مد و رسانه که از آن به عنوان پیش رویداد جشنواره مد و لباس فجر یاد می‌شود کلید خورده است که در جای خود و فی نفسه یک حرکت خوب و پسندیده است زیرا پرداختن به این موضوع می تواند به نظام سیاستگذاری و مدیریتی تصمیم‌گیران مسئول از یک سو و صاحبان صنایع از سوی دیگر جهت داده و زمینه ساز شکوفاتر شدن این صنعت پر فایده را بیش از پیش نماید.

نکته‌ای که نگارنده در اینجا می‌خواهد به آن بپردازد فقری است که این صنعت در بخش رسانه کشور دارد! چه از لحاظ کمیت رسانه‌های تخصصی و چه از لحاظ کیفیت تولید محتوا و تولید کنندکنندگان محتوا، در واقع اگر بخواهیم موضوع را عمیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم بیشتر رسانه‌های اختصاصی حوزه مد و پوشاک موجود کشور اعم از مجلات و سایت‌های حاضر عموما سلبریتی محور هستد تا تحلیل محور بیشتر رسانه‌های موجود از روش‌های زرد برای جلب مخاطب خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل کمکی به کنشگران این صنعت نمی کنند.

یکی از عمده‌ترین دلایل نبود تحلیل در بازار پر منفعت مد و پوشاک ایران فقر خبرنگار و روزنامه نگار متخصص حوزه مد و پوشاک است. تقریبا در همه خبرگزاری‌های داخلی سرویسی به نام مد و پوشاک وجود ندارد و صرفا پرداختن به اخبار این حوزه توسط خبرنگاران سرویس‌های فرهنگی و اجتماعی و… پوشش داده می‌شود. اندک سایت‌ها و خبرنگاران با تجربه این حوزه هم ساز وکاری برای هم‌افزایی با هم ندارند.

بنابراین نبود تولید محتوای تخصصی شامل تحلیل اقتصادی بازار، تحلیل دقیق برندها، شناخت ناکافی از دنیای صنعت مد و پوشاک از سوی بیشتر خبرنویسان این صنعت سبب شده تا هم صنعتگر و هم جامعه مشتریان و هم سایر کنشگران این صنعت نتوانند نیاز خود را از بازار مد و پوشاک کشور دریافت کند.

به نظر می‌رسد مجموعه‌های دولتی نظیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، جهاد دانشگاهی هنر، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت برای آموزش و تربیت خبرنگاران متخصص این حوزه تمهیداتی را باید در نظر بگیرند.

عباسعلی محقق روزنامه نگار حوزه مد و پوشاک

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pooshanik.ir/?p=11639

پوشانیک

پوشانیک

پوشانیک مرجع انتشار تحلیل‌ها، رویدادها، اطلاعات و اخبار مد، لباس و پوشاک است. برای آگاهی از آخرین تحولات این حوزه با پوشانیک همراه باشید.

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: