حسین مجرد نشرودی

قدرت‌‌‌نمایی صنعت نساجی با سهم ۵.۶ درصدی از اشتغال کشور

قدرت‌‌‌نمایی صنعت نساجی با سهم 5.6 درصدی از اشتغال کشور
۸۳ / ۱۰۰
پوشانیک_ صنعت نساجی دارای زنجیره بسیار طولانی از مرحله ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، چاپ، تکمیل و تولید پوشاک و سایر محصولات نساجی است و از جمله صنایع کلیدی به شمار می‌رود که توان خلق ارزش افزوده بالایی دارد.

مطابق آمار مرکز ملی آمار ایران، این صنعت سهمی معادل ۵.۶‌درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و توان ارزآوری آن در بخش پوشاک تقریبا ۶‌هزار دلار در هر تن و در سایر بخش‌‌‌ها ۲‌هزار دلار در هر تن است و نشان می‌دهد که این صنعت می‌تواند موتور محرک بخش پوشاک باشد که نیاز به توجه ویژه دارد و لازم است به حلقه‌های قبلی آن نیز اهمیت بسیار داد

به‌رغم مشکلات کلی که در حوزه تولید در صنایع وجود دارد مثل تامین ارز برای تهیه مواد اولیه و ماشین‌آلات، عدم‌ثبات نرخ ارز، تحریم‌‌‌ها و سایر موارد صنعت نساجی کشور در چنین شرایطی در سال ۱۴۰۱ و حتی ۶ ماهه ۱۴۰۲ رشد خوبی داشته به طوری که بر اساس داده‌های بانک مرکزی، صنعت نساجی با کسب رتبه برتر در سال گذشته از رشد ۱۷.۲‌درصدی برخوردار بوده است. در همین ارتباط واردات ماشین‌آلات پوشاک در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۹ میلیون دلار بود که حدود ۳۸‌ درصد رشد داشته که نمود آن قطعا در امسال و سال‌های آینده خواهد بود.

لازم به ذکر است در کنار حدود ۷۹۰ واحد صنعتی پوشاک بیش از ۹۰‌هزار واحد صنفی تولیدی و بیش از ۲۵۰‌هزار واحد صنفی توزیعی پوشاک مشغول فعالیت هستند که این نشان از وسعت این صنعت در کشور است. در صادرات ۶ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ۴ حوزه پارچه، چرم، کفش و پوشاک رشد خوبی را شاهد بودیم به طوری که به ترتیب از ۱۹، ۶، ۳۷ و ۲۵ میلیون دلار در ۶ ماه سال گذشته به ۲۲، ۸.۵، ۴۲ و ۳۶ میلیون دلار صادرات در ۶ ماه امسال دست یافتیم.

حسین مجرد نشرودی

رئیس اداره بازار و تجارت دفتر منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت

دنیای اقتصاد

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pooshanik.ir/?p=12038

پوشانیک

پوشانیک

پوشانیک مرجع انتشار تحلیل‌ها، رویدادها، اطلاعات و اخبار مد، لباس و پوشاک است. برای آگاهی از آخرین تحولات این حوزه با پوشانیک همراه باشید.

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: