(ویدئو) تاناکورای مهاباد بازاری برای دارا و ندار

تاناکورای مهاباد بازاری برای دارا و ندار
۹۰ / ۱۰۰
مجتمع تجاری ساحل مهاباد مشهور به «تاناکورا» در واقع بازاری است که قیمت اجناس موجود در آن از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا چندین میلیون تومان می‌رسد، البسه این بازار آنچنان تنوعی دارد که هر سلیقه‌ای را اقناع می‌کند.
به گزارش پوشانیک به نقل از ایرنا، هر چند بازار تاناکورای مهاباد، در طول سال دایر است اما در ایام تعطیلات نوروز به سبب ورود مسافران و گردشگران به این شهر، تب و تاب این بازار بیشتر از هر زمان دیگری است و فروشندگان، نوروز و تغییر فصل را بهانه انواع تخفیف‌ها قرار می‌دهند و هر آنچه را از سال گذشته و خریدهای قبلی دارند، می‌خواهند عرضه کنند تا بازدیدکنندگان با هر سلیقه‌ای به اصطلاح بازاری به طمع بیفتد و مجاب به خرید شوند.

بازار تاناکورای مهاباد شامل ۲ بخش عمده فروش و خرده فروش است، بخش عمده فروش از تامین‌ کنندگان اصلی لباس‌های دست دوم دیگر بازارهای تاناکورا و مغازه‌های دیگر شهرها محسوب می‌شود بطوریکه بسیاری از مهاباد به عنوان پایتخت تاناکورای کشور یاد می‌کنند.

ساماندهی بازار تاناکورای مهاباد و تجمیع آن در یک مجتمع بزرگ در نزدیکی پایانه مسافربری این شهرستان و در کنار بازارچه کالاهای خارجی موجب شد تا گردشگران با پای پیاده و به راحتی خود را به این بازار رسانند و به خرید از آن بپردازند.

انواع تی ‌شرت، گرمکن‌های ورزشی، کلاه و دستکش، بارانی و پالتو، کت و شلوار، کیف، پیراهن، انواع کفش و عروسک‌های رنگارنگ در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف و متنوع و انواع اسباب بازی در این بازار عضه می‌شود.

به گفته بیشتر گردشگران، اجناس موجود در بازار تاناکورای مهاباد از آنچنان تنوعی در رنگ و مدل برخوردار است که هر مشتری با هر نوع سلیقه ‌و وضعیت مالی قادر است خرید کند و کمتر کسی می‌تواند پس از ورود به این بازار دست خالی از آنجا خارج شود حتی اگر برای دیدن رفته و قصد خرید نداشته باشد.

برای تهیه گزارشی از آخرین وضعیت بازار تاناکورای مهابادی در یک روز میانه هفته (سه‌شنبه) که هم بازار خلوت‌تر و هم فروشندگان وقت بیشتری برای مصاحبه داشتند به این بازار رفتم.

 

تاناکورای مهاباد بازاری برای دارا و ندار

در سال‌های قبل بازار تاناکورای مهاباد سبک مدرن و امروزی نداشت و بیشتر مغازه‌های نایلونی و سقف چوبی داشت اما اکنون این بازار مانند اجناس آن مدرن، امروزی و شیک و پیک است، بازار دارای ۲ طبقه است که طبقه دوم با ۵۷۵ باب مغازه هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است و بیشتر صنف خیاطان در اینجا حضور دارند تا سفارش مشتریان را به دلخواه تعمیر کنند و بدوزند.

طبقه همکف دارای ۱۷ رسته است که هر راسته به چهار قسمت A، B، C، D تقسیم شده و در مجموع ۹۲۳ باب مغازه در آن دایر است، تابلوهای راهنما در سر هر راسته و هر قسمت برای دسترسی بهتر خریداران نصب شده است.

تاریخچه تاناکورای مهاباد

این بازار که نام خود را از سریال تلویزیونی قدیمی «سال‌های دور از خانه» (اوشین) به یادگار دارد، همان مراکز عرضه لباس‌های دست دوم خارجی هستند که قدمت آن به حدود ۳۰ سال پیش برمی‌گردد.
در یکی از ماجراهای این مجموعه نقش اول فیلم با کمک خانواده‌اش مغازه‌ای که اجناس را به قیمت ارزان می‌فروخت دایر کرد و نام آن را «تاناکورا» گذاشت.

سال‌ها قبل در اواخر دهه ۶۰ اجناس تاناکورا در میدان آهنگران و میدان منگوران مهاباد فروخته می‌شد، بعد از آن تعدادی از فروشنده‌ها به محدوده شرکت نفت سابق رفتند و در این منطقه مغازه‌های بیشتری دایر و شروع به کار کردند.

بعدها بازار تاناکورای مهاباد به بازارچه نور و قسمتی از آن هم به پایانه مرکزی مسافربری مهاباد منتقل شد.

لباس‌های دست دوم برای نخستین بار از طریق مرز پاکستان در سیستان و بلوچستان و عمدتا از طریق شهر ایرانشهر وارد بازار مهاباد شد و پس از ورود به بازار این شهرستان نام «تاناکورا» را به خود گرفت.

با این اوصاف و با گذشت ۳۰ سال از فعالیت این بازار، تاناکورا همچنان دارای محبوبیت زیادی در بین اقشار مختلف بویژه گردشگرانی است که شهرستان مهاباد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند.
تاناکورای مهاباد بازاری برای دارا و ندار

تاناکورای مهاباد از نگاه خریداران

راهم را در میان قسمت‌های مختلف بازار تاناکورای مهاباد از روی تابلوهای راهنما پیدا کرده و جلوی درب یکی از مغازه‌ها با یکی از خریداران این بازار که همراه خانواده بود، گرم صحبت شدم.
از استان آذربایجان‌شرقی و از شهر تبریز برای خرید آمده بود و می‌گفت: هر سال قبل از عید برای خرید وسایل مورد نیاز که بیشتر البسه زنانه و مردانه است به این بازار می‌آییم.

برای دیدن ویدئو اینجا را کلیک کنید

تاناکورا هر مشتری را راضی می‌کند

این خریدار تبریزی بازار تاناکورای مهاباد گفت: امسال همه جا اجناس در مقایسه با سال‌های قبل افزایش قیمت پیدا کرده اما باز هم برای خرید امسال خود بازار تاناکورا مهاباد را انتخاب کردیم.

یکی دیگر از خریداران بازار تاناکورای مهاباد که از شهر میاندوآب آمده بود، گفت: من هر ماه یک بار برای خرید گاهی به همراه خانواده گاهی هم به همراه دوستان به اینجا می‌آیم.

وی افزود: امروز فقط از راسته ۲ بازدید کردیم و تا حالا چند تی‌شرت خریدیم اما باز هم از بازار بازدید می‌کنم و اگر باب سلیقه خود را پیدا کردم خرید می‌کنم.

در این بازار با چند نفر دیگر از خریداران زن و مردم هم صحبت شدم که بیشتر آنان از خرید امسال در بازار تاناکورای مهاباد راضی بودند، اما اصرار داشتند که تصاویری از آنان منتشر نشود و من هم به رسم امانتداری به قولی که داده بودم، عمل کردم.

بازار کفش تاناکورای مهاباد

بازار کفش تاناکورای مهاباد بسیار متنوع هم از نظر جنس و هم از نظر قیمت است البته تمامی اقلام عرضه شده در این بازار مستعمل نیست بلکه بخش زیادی از اقلام نو، استوک و یا با کارکرد بسیار کم تمام برندهای خارجی کفش نیز در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود.

از معروف‌ترین برندها گرفته تا برندهای کمتر شناخته‌ شده که قیمت پایین‌تری دارند البته آدم‌هایی که به بازار تاناکورای مهاباد می‌روند، ترجیح می‌دهند کفش خوب بخرند و مدل کفش مورد علاقه‌شان را پیدا کنند.

تعداد فروشگاه‌های این بازار هم آنقدر زیاد است که می‌توانید مطمئن باشید چیزی که می‌خواهید را پیدا می‌کنید.

شاید برای تان جالب باشد اما فروشنده‌های این بازار واقعا با حوصله هستند، انگار تا آخر دنیا فرصت دارید کفش‌ها را یکی یکی بپوشید و سایز، رنگ و مدل مورد علاقه خودتان را انتخاب کرده و بخرید.

در این فروشگاه‌ها کمتر با اخم‌ فروشنده‌ها روبه‌رو می‌شوید، حتی اگر بعد از ساعت‌ها پوشیدن و زیر و رو کردن فروشگاه، کفش مناسب‌تان را پیدا نکنید.

یکی از فروشندگان این بازار گفت: به مسافران و گردشگران توصیه می‌کنم حتما سری به بازار تاناکورای مهاباد بزنند و از نزدیک با برندهای مختلف کفش موجود در این بازار آشنا شوند.

وی از کسانی که امکان سفر به مهاباد را ندارند خواست که در صورت نیاز خریدهای خود را از بازارهای اینترنتی تاناکورا انجام دهند.

بازار تخفیف‌های نوروزی تاناکورا مهاباد

مقابل بسیاری از غرفه‌های این بازار تابلوهای حراج و تخفیف نوروزی به چشم می‌خورد، فروشندگان در تلاش هستند تا خریداران دست خالی این بازار را ترک نکنند، در مقابل یکی از مغازه‌های این بازار تابلوهای حراج ۴۰ هزار تومان مقطوع، ۶۰ هزار تومان مقطوع تا ۸۵ هزار تومان به گونه‌ای نصب شده است که ناخودآگاه انسان را برای خرید وسوسه می‌کند.

تاناکورای مهاباد بازاری برای دارا و ندار

در بخش دیگری از بازار فروشگاه عرضه انواع اسباب‌بازی و عروسک کودکان قرار دارد، زیبایی و تنوع این بازار هم به گونه‌ای است که هر کودک بهانه‌گیر و مشکل پسند را متقاعد برای خرید حداقل یک اسباب بازی کند البته مشروط به اینکه پدر و مادرها راضی به خرید شوند!

تزیین ویترین مغازه داران این راسته به گونه‌ای است که مشتریان را به سمت خود جلب می‌کند حتی والدینی که پول خرج کن هم نیستند نمی‌توانند بدون خرید از راسته بیرون بروند.

گلایه‌های مغازه‌داران تاناکورای مهاباد

اما مغازه داران این بازار هم گلایه‌های در مورد نوسان قیمت در بازار و بالا بودن کرایه مغازه داشته و از مسوولان خواستند در این خصوص نظارت‌ کنند تا فروشندگان این بازار هم درآمد پایداری داشته باشند.

تعدادی از فروشندگان این بازار از بازدیدکنندگان هم درخواست کردند اگر قصد البسه خرید خاصی دارند، قبل از انتخاب از فروشندگان راهنمایی‌های لازم را بگیرند سپس در میانه غرفه‌ها دنبال یافتن کالای مورد علاقه و سلیقه خود بگردند.

تاناکورای مهاباد بازاری برای دارا و ندار

رمضان امسال تاناکورای مهاباد بعد از افطار هم باز است

امسال تقارن ماه مبارک رمضان با ایام تعطیلات نوروز، مسوولان و مغازه داران تاناکورای مهاباد را بر آن داشت که در این ایام و برای ارایه خدمات بیشتر به مسافران و گردشگران این شهرستان بعد از افطار هم بازار تاناکورا دایر باشد.

مدیر مجتمع تجاری ساحلی مهاباد در این زمینه گفت: شورای اسلامی و شهرداری مهاباد برای استفاده بیشتر بازاریان تاناکورا در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان تمهیدات لازم را اندیشیدند و در این ایام بعد از افطار هم بازار برای بازدید و خرید گردشگران باز است.

کاک جمال در خصوص مشکل ترافیک و محل پارک خودروها مسافران و گردشگران افزود: اکنون چهار پارکینگ روباز و مسقف در جوار تاناکورا تجهیز و آماده سازی شده است این پارکینگ‌ها در مجموع ظرفیت بیش از یک هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو را دارند.

وی اضافه کرد: تاناکورای مهاباد با سه هکتار مساحت، دارای ۹۲۳ باب مغازه بوده و تنوع محصول و اجناس خارجی از جاذبه‌های این بازار برای مسافران است.

کاک جمال ادامه داد: هم اکنون طبقه دوم تاناکورای مهاباد با ۵۷۳ باب مغازه آماده بهره‌برداری است و فاز دوم توسعه این مجتمع به همراه پارکینگ طبقاتی آن با ۲۴۰ باب مغازه در دست ساخت است.

مردم اصیل و با فرهنگ خطه مهاباد از نظر پذیرایی از مسافران و مهمان‌نوازی از قدیم الایام زبانزد خاص و عام بوده‌اند و همواره حضور مهمان را بر سفره خود در خانه شان یک برکت الهی می‌دانند.

علاوه بر تاناکورای مهاباد، غار آبی تاریخی سهولان، دریاچه سد مهاباد، تالاب‌های بین المللی از جمله تالاب کانی‌برازان و قوپی باباعلی، موزه مردم شناسی واقع در حمام میرزا رسول، بازارهای سنتی و بازارچه‌های این شهر بهانه بسیار خوبی برای مسافران بوجود آورده که هر ساله مهاباد را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در فصول مختلف بویژه بهار و تابستان انتخاب کنند.

برنامه‌های فرهنگی نوروزگاه، نمایشگاه صنایع دستی، بازدیدهای مشترک از مراکز اقامتی و غذاخوری‌ها، برپایی سیاه چادر، تورهای گردشگری برای اقشار مختلف از جمله سالمندان و معلولان، راه اندازی اتوبوس گردشگری، آماده سازی اماکن گردشگری و موزه مردم شناسی برای استقبال از میهمانان نوروزی، برپایی چادرهای استقبال و راهنمایی گردشگران در مبادی ورودی مهاباد بخشی از برنامه‌هایی است که در ایام نوروز در این شهرستان اجرا می‌شود.

برگزاری آیین‌های ویژه نوروز در مهاباد از جمله «هه‌لاوه مه‌لاوه»، «کوسه به داس»، بر افروختن آتش نوروزی و رفتن به طبیعت در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بهانه بسیار خوبی برای ورود گردشگران و مسافران نوروزی به این شهر به شمار می‌رود.

مهاباد با ۲۶۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری ارومیه مرکز استان واقع شده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pooshanik.ir/?p=11063

پوشانیک

پوشانیک

پوشانیک مرجع انتشار تحلیل‌ها، رویدادها، اطلاعات و اخبار مد، لباس و پوشاک است. برای آگاهی از آخرین تحولات این حوزه با پوشانیک همراه باشید.

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: